Kamp spellen

Levend Risk – Verover de alpen

Het spel is helemaal in het thema alpen gemaakt. Maar je kan het natuurlijk gebruiken als basis voor jou spel en omzetten naar je eigen thema. Er heerst onrust in de alpen iedereen wilt de beste gebieden veroveren om te kunnen skiën en te wandelen. De rijkste families willen voor eens en voor altijd uitmaken wie recht heeft op welke gebieden. Dit betekend oorlog, maar ja een echte oorlog vernietigd het land tot je er niets meer aan hebt. De familie oudsten besluiten om dit op te lossen met een “ …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
Benodigdheden

  • Dobbelstenen
  • Zie spellen

Lees Verder


Jagerbal

Jagerbal is een soort tikkertje met de bal. Het spel begint met één tikker, die de andere kinderen met de bal mag afgooien. Wie door de bal geraakt is, is vanaf dat moment óók tikker. Vanaf het moment dat er twee tikkers zijn, mogen de tikkers niet meer rondlopen zodra ze de bal hebben. Het spel is afgelopen zodra iedereen getikt is.

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Balspel
  • Renspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • bal

Lees Verder


Fietsenroof

Fietsenroof is een renspel waarbij je zo snel mogelijk een fiets in elkaar moet proberen te zetten van bij een ander team geroofde onderdelen. De groep wordt in twee partijen verdeeld. Elke groep krijgt van te voren een door de leiding gedemonteerde fiets, met elk even veel onderdelen. Het is de bedoeling dat de partijen bij elkaar de fietsonderdelen gaan roven en deze naar een afgesproken plek brengen. Deze plek is voor beide partijen gelijk. Wanneer nu alle onderdelen van de fiets op de plek a …

leeftijden

  • 12 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Renspel
Lokatie(s)

  • Plein
  • Veld
Benodigdheden

  • 2 kleine fietsen in onderdelen

Lees Verder


Alarm bel bal

Alarmbel is een estafettespel met een bal en een hoepel. Het team waarvan alle spelers de bal als eerste door de hoepel hebben geworpen zonder de alarmbel te luiden, heeft gewonnen. Maak teams en zet de teams achter elkaar in estafette-opstelling. Voor de ploegen hangt op enige afstand een hoepel, waarin een (kerst)bel hangt. De nummers 1 van ieder team probeert een tennisbal door de hoepel te werpen, zonder de (kerst)bel te raken. Gooien ze mis, dan halen ze de bal en proberen ze het opnieuw. I …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Balspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • 2 bellen
  • 2hoepels
  • bal

Lees Verder


10 tellen in de jungle

De tikker sluit zijn ogen en zegt (hard op) 10 tellen in de jungle. Dan tikt iedereen de teller en gaan zich verstoppen. De teller blijft tellen dus 9 tellen in de jungle, 8 tellen in de jungle, … Als de teller dat gedaan heeft opent hij zijn ogen en mag hij één stap zetten. Als de teller een kind gezien heeft zegt deze bijvoorbeeld: Marc zit achter het gordijn. Wanneer Marc dan inderdaad achter het gordijn zit, is hij af. Na de beurt van de teller roept hij dat hij gaat tellen en hij begint t …

leeftijden

  • 9 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Bosgebied
  • Sportzaal
Benodigdheden

Lees Verder


---

Beperkte keuze

In de ruimte worden in twee afzonderlijke gebieden aangegeven. Voor elke vraag, verzamelen de deelnemers in het midden van de ruimte. De “spelleider” leest een zin voor (dat wil zeggen “Ik ben een stromende bron of een rustig meer”). De deelnemers maken hun eigen keuze en gaan aan de kant van de kamer staan van hun keuze: Aan de rechterkant, de stromende bronnen, en naar links, de vredige meren. In beide gebieden, splitsen de deelnemers zich op in 2 of 3-tallen en vertellen in twee minuten elkaa …

leeftijden

  • 6 t/m 6 jaar
Type(s)

  • Kenninsmaking
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • lijst met keuzes

Lees Verder


Amerikaans liften

Amerikaans liften is een kringspel dat ook als kennismakingsspel gebruikt kan worden om namen te leren van mensen in de groep. Het spel Iedereen zit in een kring, en krijgt een nummer van 1 tot ?, afhankelijk van het aantal personen. Dan begint het “liften”, en iedereen doet ritmisch tegelijk mee met de volgende vier liftgebaren: Met beide handen tegelijk klappen op de knieën/bovenbenen In de handen klappen Rechterduim omhoog steken, en over je schouder bewegen Linkerduim omhoog steken, over je …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Kenninsmaking
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • Stoelen

Lees Verder


Felixen

Het spel is een beetje te vergelijken met het spel rugby, maar dan zonder bal. Het spel begint als volgt: Iemand roept “Felix” en een naam; de persoon met de genoemde naam loopt weg, de andere moeten trachten op deze persoon te gaan liggen. Vanaf dat het de persoon teveel wordt kan hij op zijn beurt “Felix” roepen en een naam, enzovoort.

leeftijden

  • 14 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Veld
Benodigdheden

  • snelle benen

Lees Verder


Lijntikkertje

De spelers stellen zich op en gaan in een rij naast elkaar staan met ongeveer een meter tussenruimte. Er wordt afgenummerd. De even nummers draaien zich om. Buiten de rij staan een tikker en een speler. De tikker probeert steeds de speler buiten de rij te tikken, hij/zij mag hierbij tussen de rij door lopen. De speler mag dat niet. Als het hem te heet onder de voeten wordt, zal hij de plaats van een andere speler in de rij moeten innemen door achter een andere speler te gaan staan en hem/haar ee …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Renspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • snelheid

Lees Verder


Lopende band

Maak twee rijen spelers die tegenover elkaar staan. De spelers pakken elkaar stevig bij de polsen vast. Let nu een speler voorzichtig boven op de rij van armen. Langzaam aan husselt de groep deze speler naar voren. Als de speler aan het einde is, blijft hij/zij daar staan om met de volgende een nieuw koppel te vormen. Nota Bene Schoenen uit! Zorg ervoor dat iedereen een keer aan bod komt. Neem rustig de tijd voor dit spel; maak er geen wedstrijd van. Misschien leuk voor tijdens het overvliegen.

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Krachtspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • geen schoenen

Lees Verder