Kamp spellen 2017-03-06T23:06:45+00:00

Beperkte keuze

In de ruimte worden in twee afzonderlijke gebieden aangegeven. Voor elke vraag, verzamelen de deelnemers in het midden van de ruimte. De “spelleider” leest een zin voor (dat wil zeggen “Ik ben een stromende bron of een rustig meer”). De deelnemers maken hun eigen keuze en gaan aan de kant van de kamer staan van hun keuze: Aan de rechterkant, de stromende bronnen, en naar links, de vredige meren. In beide gebieden, splitsen de deelnemers zich op in 2 of 3-tallen en vertellen in twee minuten elkaa …

leeftijden

  • 6 t/m 6 jaar
Type(s)

  • Kenninsmaking
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • lijst met keuzes

Lees verder…


Amerikaans liften

Amerikaans liften is een kringspel dat ook als kennismakingsspel gebruikt kan worden om namen te leren van mensen in de groep. Het spel Iedereen zit in een kring, en krijgt een nummer van 1 tot ?, afhankelijk van het aantal personen. Dan begint het “liften”, en iedereen doet ritmisch tegelijk mee met de volgende vier liftgebaren: Met beide handen tegelijk klappen op de knieën/bovenbenen In de handen klappen Rechterduim omhoog steken, en over je schouder bewegen Linkerduim omhoog steken, over je …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Kenninsmaking
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • Stoelen

Lees verder…


Felixen

Het spel is een beetje te vergelijken met het spel rugby, maar dan zonder bal. Het spel begint als volgt: Iemand roept “Felix” en een naam; de persoon met de genoemde naam loopt weg, de andere moeten trachten op deze persoon te gaan liggen. Vanaf dat het de persoon teveel wordt kan hij op zijn beurt “Felix” roepen en een naam, enzovoort.

leeftijden

  • 14 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Veld
Benodigdheden

  • snelle benen

Lees verder…


Lijntikkertje

De spelers stellen zich op en gaan in een rij naast elkaar staan met ongeveer een meter tussenruimte. Er wordt afgenummerd. De even nummers draaien zich om. Buiten de rij staan een tikker en een speler. De tikker probeert steeds de speler buiten de rij te tikken, hij/zij mag hierbij tussen de rij door lopen. De speler mag dat niet. Als het hem te heet onder de voeten wordt, zal hij de plaats van een andere speler in de rij moeten innemen door achter een andere speler te gaan staan en hem/haar ee …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Renspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • snelheid

Lees verder…


Lopende band

Maak twee rijen spelers die tegenover elkaar staan. De spelers pakken elkaar stevig bij de polsen vast. Let nu een speler voorzichtig boven op de rij van armen. Langzaam aan husselt de groep deze speler naar voren. Als de speler aan het einde is, blijft hij/zij daar staan om met de volgende een nieuw koppel te vormen. Nota Bene Schoenen uit! Zorg ervoor dat iedereen een keer aan bod komt. Neem rustig de tijd voor dit spel; maak er geen wedstrijd van. Misschien leuk voor tijdens het overvliegen.

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Krachtspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • geen schoenen

Lees verder…


---

Lucifers leggen

De spelers moeten binnen een bepaalde tijd om beurten zoveel mogelijk lucifers op de hals van een fles proberen te leggen zonder dat ze eraf vallen. Het aantal lucifers dat na 1 of 2 minuten nog op de hals van de fles ligt telt. Opmerking Men mag ook eerder stoppen als men denkt er niet meer op te krijgen.

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Sportzaal
Benodigdheden

  • Fles
  • doosje lucifers
  • stopwatch

Lees verder…


Moeren & schroeven spel

De spelers worden in groepjes verdeeld en geblinddoekt. Elk groepje krijgt een zak met schroefjes en moertjes van verschillende dikten. Deze moeten op aan elkaar gedraaid worden. Welk groepje is het eerste klaar? Of welk groepje maakt de meeste combinaties binnen een bepaalde tijd?

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
Benodigdheden

  • blinddoeken
  • zakjes met bouten en moeren

Lees verder…


Muizenvang

Alle spelers zitten dicht tegen elkaar in een kring met hun benen vooruit enigszins gebogen. Eén speler verlaat de kamer, hij/zij moet straks een muis (balletje) vangen. In de kring loopt het muisje onder de benen door. Plotseling komt de muizenvanger binnen. De speler die op dat moment de muis onder zijn benen heeft, probeert die daar zo onopvallend mogelijk te laten liggen. De muizenvanger moet, alleen maar door te kijken, raden waar de muis verstopt zit. Als hij/zij het raadt, wordt iemand an …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Balspel
  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • balletje

Lees verder…


Nachtloper

De helft van de spelers staat geblinddoekt verspreid door het lokaal of het speelveld. Ze mogen niet lopen, maar alleen met hun armen om zich heen voelen. De andere spelers proberen tussen hen door te lopen en zonder getikt te worden van de ene naar de andere kant van het lokaal / speelveld te komen.

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • blinddoeken

Lees verder…


Nachtwacht

Eén van de spelers is nachtwacht en wordt even het lokaal uit gestuurd. De andere spelers krijgen allemaal een nummer en verstoppen zich verspreid in het lokaal. Het lokaal wordt goed donker gemaakt en de nachtwacht komt binnen. De nachtwacht zegt: “Ik ben de nachtwacht en de klok slaat …”. Dan zegt hij/zij een getal op maakt met een stoffer en blik een aantal slagen. De speler die dat nummer heeft, maakt een dierengeluid, waarna de nachtwacht moet raden welke speler dat is geweest. Het geluid …

leeftijden

  • 6 t/m 12 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • blindoek
  • stoffer en blik

Lees verder…


Nummerspel

Verdeel de spelers in twee partijen. Partij A gaat naar de ene kant van het terrein, partij B naar de andere kant. De spelers krijgen zowel een rugnummer als een borstnummer (identiek). Eén van beide nummers (borst of rug) moet altijd zichtbaar zijn (voorkomt worstelpartijen enz.). Zodra de spelleider het startsignaal geeft, gaat een speler van partij A opzoek naar een speler van partij B met hetzelfde nummer en andersom. Ziet hij/zij deze, dan roept de speler de naam en het nummer. De speler wi …

leeftijden

  • 6 t/m 15 jaar
Type(s)

  • Denkspel
  • Kenninsmaking
  • Renspel
Lokatie(s)

  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • borst en rugnummers

Lees verder…


Olifantentikspel

Eén van de Spelers is tikker (olifant). De overige spelers zijn allemaal de beesten van het bos en gaan op dierenmanier rondlopen. De olifant houd zich bij de neus vast en stekt de andere arm door dit gevormde kringetje en gaat op die manier de anderen tikken. Wordt iemand getikt, dan verandert dit dier eveneens in een olifant en gaat helpen tikken. Wie blijft het langst over?

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • olifanten 😛

Lees verder…


Onderzeeërs

Eén ploeg staat verspreid op één lijn over de gehele breedte van de speelruimte. Deze spelers zijn geblinddoekt en staan met de benen gespreid en geven elkaar een hand. Samen vormen ze een net dat de onderzeeërs op moet vangen. Hun benen of knieën mogen ze niet bewegen, wel mogen ze de handen kort loslaten om een onderzeeër te tikken. De andere spelers moeten proberen om binnen een vastgestelde tijd door het net te komen.

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • blinddoeken

Lees verder…


Op een krant staan

Maak groepen van maximaal zes spelers. Per groep mogen de spelers op een opengevouwen krant gaan staan. Hierna vouwt de leiding de krant dubbel en mogen ze er weer op gaan staan, etc. Welk groepje lukt het om op het kleinste stukje krant te gaan staan?

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • kranten

Lees verder…


Op reis

Alle spelers krijgen de naam van een plaats en stellen zich op in een kring. Eën speler staat geblinddoekt in het midden. De spelleider zegt: “Ik ga op reis van Amsterdam naar Dronten”. De spelers met die namen wisselen nu van plaats en zijn daarbij zo stil mogelijk. De geblinddoekte speler in het midden moet ze tijdens het wisselen proberen te tikken. Wie getikt wordt mag de volgende ronde in het midden zitten.

leeftijden

  • 11 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • blinddoek

Lees verder…