De vikingenstrijd

HET VERHAAL Twee Vikingschepen uit verschillende dorpen hebben een nieuw stuk land ontdekt. Beide schepen hebben een verkenner vooruit gestuurd. Deze verkenners zijn niet teruggekeerd. Alleen hun sporen zijn nog zichtbaar. Beide verkenners zijn elkaar namelijk op een bepaald punt tegengekomen en durven niet weg te gaan in de vrees dat de ander het nieuw ontdekte stuk land in zal pikken. Ze hebben een duidelijk spoor achtergelaten en wachten tot de rest van de Vikingen uit hun dorp eraan komt. HE …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Bosgebied
Benodigdheden

  • afzetlint
  • spoor materiaal
  • vlaggen

Lees Verder


Denkbeeldig doorgeefspel

De spelers lopen allemaal rond in het speelveld. Zij hebben een denkbeeldig object bij zich. Bijvoorbeeld een tennisbal, waar ze mee tegen de muur stuiteren, een kopje koffie waar ze in roeren en waar ze vervolgens een slok van nemen, of een kam waarmee ze hun haar kammen. Komen ze een andere speler tegen dan demonstreren beide spelers het voorwerp wat ze bij zich hebben en wisselen daarna van voorwerp. Aan het eind van het spel mag iedere speler vertellen welk voorwerp hij/zij op dat moment den …

leeftijden

  • 6 t/m 9 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Bosgebied
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • kaartjes met voorwerpnamen

Lees Verder


Detective

Eén speler, de detective, verlaat de kring. Van de overige spelers ruilen 2 spelers een voorwerp, bijvoorbeeld hun trui, bril of schoenen met elkaar. De detective mag vervolgens terug komen en moet nu raden wat er is veranderd. Hoe lang duurt het voordat de detective het juist heeft?

leeftijden

  • 10 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Bosgebied
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • stopwatch

Lees Verder


Dierengeluiden spel

In een dicht, schemerig stuk bos zitten een aantal bijzondere dieren verscholen. Bijvoorbeeld de volgende dieren. De zeldzame roepie-roepie vogel De wit gestippelde joehoe uil Het mekkerende wolschaap De piepende spitsmuis De gekke wilde koe De grijze trompet olifant De bonte klopspecht De dieren in het bos maken ongeveer eens per minuut een geluid. De deelnemers aan het spel krijgen een kaartje mee waarop deze dieren staan aangegeven. Door goed te luisteren naar de geluiden die uit het bos kome …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Bosgebied
Benodigdheden

  • kaartjes met dierennamen

Lees Verder


Dierenspel

Voor dit spel is een aantal kaarten met de afbeeldingen van dieren nodig. Elk dier moet een paar keer op de kaarten voorkomen. Elke speler krijgt een kaart, maar mag de voorkant met het dier nog niet bekijken. Als alle spelers een kaart hebben, mogen ze worden omgedraaid. Iedereen maakt dan het geluid van het dier dat op die kaart staat en moet al rondlopend de andere kinderen vinden die het zelfde dier hebben. Welke dieren hebben elkaar het eerst gevonden? VARIATIES Om het moeilijker te maken z …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Denkspel
  • Kenninsmaking
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Bosgebied
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • kaartjes met dierenafbeeldingen

Lees Verder


---

Doorgeefbal

(VARIATIE OP STOELENDANS) De spelers stellen zich op zodanige afstand op dat een grote bal gemakkelijk doorgegeven kan worden. De spelleider draait zich om. Hierna beginnen de deelnemers met het doorgeven van de bal. Dan fluit de spelleider plotseling, de speler die in het bezit is van de bal is op het moment van fluiten valt uit, wie blijft over? VARIATIES De speler die de bal in handen heeft, valt niet af maar moet een opdracht uitvoeren. Voorbeeld: een mop vertellen of een liedje zingen. Je k …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Balspel
  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Bosgebied
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • bal
  • fluitje

Lees Verder


Ballonnen trap

Alle spelers, op één na, krijgen een ballon, blazen die op en bevestigen die met een touwtje om hun enkel. De speler zonder de ballon is de tikker. Na het startsein van de spelleid(st)er probeert de tikker de ballonnen van de overige spelers kapot te trappen. Welke speler blijft als laatste over? Of hoeveel ballonnen trapt de tikker in een bepaalde tijd stuk?

leeftijden

  • 9 t/m 15 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • ballonnen
  • stopwatch
  • touw

Lees Verder


Beeldhouwer

Eén speler is een beeldhouwer en krijgt de opdracht om van een groepje andere spelers een kunstwerk te maken. Het kunstwerk stelt een actie voor, b.v. een groep mensen die aan het wachten is op de trein, of een groep voetballers. De overige spelers moeten raden om welke actie het gaat. De speler die het goed heeft, mag de volgende ronde beeldhouwer zijn.

leeftijden

  • 10 t/m 15 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

Lees Verder


Besluiper

Een geblinddoekte speler zit op de grond met een voorwerp vlak voor hem/haar en de spelleider staat achter hem/haar. De rest van de spelers staat op een afstandje bij hem/haar vandaan. De spelleider wijst één (of meerdere) van deze spelers aan; die moet(en) de geblinddoekte speler besluipen en het voorwerp bij hem/haar vandaan stelen. De geblinddoekte speler wijst, als hij/zij een besluiper denkt te horen, in de richting van het geluid. De spelleider bepaalt of in de aangewezen richting inderdaa …

leeftijden

  • 9 t/m 12 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Bosgebied
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • blinddoek
  • voorwerp

Lees Verder


Blindemannetje

De geblinddoekte speler wordt de kring rondgeleid en blijft op een teken van de spelleider voor een andere speler stil staan. De geblinddoekte speler moet door het gezicht te voelen er achter proberen te komen welke speler uit de kring voor hem/haar staat. VARIATIES Je kunt het gemakkelijker maken door de speler een geluid te laten maken. Je kunt het moeilijker maken door de geblinddoekte speler alleen met een eetlepel te laten voelen wie er voor hem/haar staat. Laat de spelers in de kring hun b …

leeftijden

  • 8 t/m 15 jaar
Type(s)

  • Denkspel
  • Kenninsmaking
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Bosgebied
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • blinddoek

Lees Verder