Pim-Pam-Pet

Dit spel is heel handig als opvulspelletje voor een klein (sub)groepje. Spelregels zijn ingesloten bij het spel. Wellicht handig om aan te schaffen voor je groep.

leeftijden

  • 6 t/m 11 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • Pim-Pam-Pet spel

Lees Verder


Poortjesbal

De spelers staan in spreidstand. Ze proberen de bal bij elkaar door het poortje te slaan. Afweren en spelen gaat met de handen. Is er een keer gescoord, dan speelt de speler verder met 1 hand. Bij nog een doelpunt moet hij/zij zich omdraaien. Bij het derde doelpunt is hij/zijn af. Wie blijft er over? Nota Bene In Wamshaven kennen ze dit spel als haven bal. Vroeger kwamen er ook rovers ongevraagd de haven binnen. Het was zaak deze ongure lieden te weren. Om dezelfde reden is Driemstein voorzien v …

leeftijden

  • 9 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Balspel
  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • 1 of 2 ballen

Lees Verder


Puzzelen

In tweetallen brengen de spelers een puzzelstuk naar de overkant. Op het puzzelstuk staat hoe ze het naar de overkant moeten brengen. Bijvoorbeeld bij elkaar op de rug, op twee benen het parcours afleggen, enz

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Renspel
Lokatie(s)

  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • hindernis parcours
  • kaartjes

Lees Verder


Regenboogspel

In het bos zitten 6 mensen verstopt. Zij hebben allemaal een set genummerde kaartjes bij zich van dezelfde kleur (ongeveer evenveel als er spelers zijn). De speler die een verstopte als eerste gevonden heeft, krijgt het kaartje met het hoogste getal. De speler daarop het op één na hoogste getal, etc. Uiteindelijke doel van het spel is om zo snel mogelijk de zes kleuren van de regenboog bij elkaar te hebben en tevens een zo hoog mogelijke score te halen. 

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Denkspel
  • Renspel
Lokatie(s)

  • Bosgebied
Benodigdheden

  • genummerde kaartjes

Lees Verder


Ren je rot

De ruimte is verdeeld in drie vakken: A, B, C. De spelers staan om de spelleider heen. De spelleider leest een vraag voor en geeft daarbij drie mogelijke antwoorden (A, B, C). Eén van deze antwoorden is goed, de andere twee zijn fout. Na het voorlezen van de vraag en de antwoorden, roept de spelleider: “Ren je rot!” De spelers hebben nu 10 seconden de tijd om bij het juiste antwoord te gaan staan. Spelers die bij het juiste antwoord staan, hebben een punt verdient, bijvoorbeeld in de vorm van ee …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • afzetlint
  • letters
  • quizvragen

Lees Verder


---

Repen knippen

De spelers moeten binnen een bepaalde tijd, om beurten proberen zoveel mogelijk repen van een stuk papier af te knippen. Wie heeft de meeste repen?

leeftijden

  • 10 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Sportzaal
Benodigdheden

  • lege doos
  • oud papier
  • schaar
  • stopwatch

Lees Verder


Ridderspel

Vouw van oude kranten een aantal ridder-helmen (hoedjes van papier). Maak ook een aantal zwaarden door kranten op te rollen en ze vast te plakken. Dit kun je van te voren doen, of je kunt het de kinderen zelf laten doen tijdens de opkomst. Verdeel de groep in tweetallen (ridder en paard). De ridders krijgen allemaal een helm en een zwaard. Ze zetten hun helm op en klimmen op de rug van hun paard. Na het startsein van de spelleider proberen ze met hun zwaard voorzichtig bij de andere ridders de h …

leeftijden

  • 11 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • oude kranten
  • plakband

Lees Verder


Rondjes draaien

De spelers moeten binnen een bepaalde tijd proberen zoveel mogelijk rondjes om de pion te draaien. Hierbij moeten ze met een hand de pion vasthouden en niet omvallen. Opmerking Je wordt er behoorlijk dol en eventueel misselijk van. Zorg voor een geschikte ondergrond.

leeftijden

  • 9 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • pion
  • stopwatch

Lees Verder


Schimmenspel

Verduister het lokaal en hang een laken voor de deur. Plaats daarachter een sterke lamp. Eén van de kinderen, gaat naar de gang. Hij/zij krijgt de opdracht om iets uit te beelden (bijvoorbeeld een dier). Het resultaat is als schim zichtbaar op het witte doek. De andere spelers mogen raden wat uitgebeeld wordt. De gene die het als eerste goed geraden heeft, is de volgende die mag uitbeelden. Nota bene Om de mogelijkheden uit te breiden en het uitbeelden gemakkelijker te maken, zouden er een aanta …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • deuropening
  • laken
  • sterke lamp
  • voorwerpen

Lees Verder


Schipper mag ik overvaren

Er is een langwerpig speelveld. De spelers staan aan 1 kant van het speelveld achter de lijn opgesteld. In het midden staat een tikker (schipper). De spelers vragen nu al zingend aan de schipper: “Schipper mag ik overvaren ja of nee” waarop de schipper “ja” antwoord. De spelers vervolgen: “Moet ik dan ook geld betalen ja of nee?” waarop de schipper “ja” zegt en de spelers vragen: “Hoe?” Hierna vertelt de schipper hoe de spelers de overkant moeten bereiken, bijvoorbeeld door te wandelen of door t …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • speelveld

Lees Verder