Opzoekspel
De spelers spelen in kleine groepjes of individueel. De spelleider geeft de spelers een opdracht die opgezocht moet worden. Bij elk goed antwoord of vervullen van de opdracht krijgen de spelers een puzzelstukje. Welke groepje of individu heeft als eerste de puzzel in elkaar? Pas de vragen en de puzzel aan de leeftijdsgroep aan.
- 6 t/m 16 jaar
- Denkspel
- Binnen
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- opdrachten
- puzzelstukjes
Pim-Pam-Pet
Dit spel is heel handig als opvulspelletje voor een klein (sub)groepje. Spelregels zijn ingesloten bij het spel. Wellicht handig om aan te schaffen voor je groep.
- 6 t/m 11 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Pim-Pam-Pet spel
Poortjesbal
De spelers staan in spreidstand. Ze proberen de bal bij elkaar door het poortje te slaan. Afweren en spelen gaat met de handen. Is er een keer gescoord, dan speelt de speler verder met 1 hand. Bij nog een doelpunt moet hij/zij zich omdraaien. Bij het derde doelpunt is hij/zijn af. Wie blijft er over? Nota Bene In Wamshaven kennen ze dit spel als haven bal. Vroeger kwamen er ook rovers ongevraagd de haven binnen. Het was zaak deze ongure lieden te weren. Om dezelfde reden is Driemstein voorzien v …
- 9 t/m 16 jaar
- Balspel
- Behendigheid
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- 1 of 2 ballen
Puzzelen
In tweetallen brengen de spelers een puzzelstuk naar de overkant. Op het puzzelstuk staat hoe ze het naar de overkant moeten brengen. Bijvoorbeeld bij elkaar op de rug, op twee benen het parcours afleggen, enz
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Renspel
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- hindernis parcours
- kaartjes
Regenboogspel
In het bos zitten 6 mensen verstopt. Zij hebben allemaal een set genummerde kaartjes bij zich van dezelfde kleur (ongeveer evenveel als er spelers zijn). De speler die een verstopte als eerste gevonden heeft, krijgt het kaartje met het hoogste getal. De speler daarop het op één na hoogste getal, etc. Uiteindelijke doel van het spel is om zo snel mogelijk de zes kleuren van de regenboog bij elkaar te hebben en tevens een zo hoog mogelijke score te halen.
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Denkspel
- Renspel
- Bosgebied
- genummerde kaartjes
Ren je rot
De ruimte is verdeeld in drie vakken: A, B, C. De spelers staan om de spelleider heen. De spelleider leest een vraag voor en geeft daarbij drie mogelijke antwoorden (A, B, C). Eén van deze antwoorden is goed, de andere twee zijn fout. Na het voorlezen van de vraag en de antwoorden, roept de spelleider: “Ren je rot!” De spelers hebben nu 10 seconden de tijd om bij het juiste antwoord te gaan staan. Spelers die bij het juiste antwoord staan, hebben een punt verdient, bijvoorbeeld in de vorm van ee …
- 6 t/m 16 jaar
- Renspel
- Binnen
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- afzetlint
- letters
- quizvragen
Repen knippen
De spelers moeten binnen een bepaalde tijd, om beurten proberen zoveel mogelijk repen van een stuk papier af te knippen. Wie heeft de meeste repen?
- 10 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Sportzaal
- lege doos
- oud papier
- schaar
- stopwatch
Ridderspel
Vouw van oude kranten een aantal ridder-helmen (hoedjes van papier). Maak ook een aantal zwaarden door kranten op te rollen en ze vast te plakken. Dit kun je van te voren doen, of je kunt het de kinderen zelf laten doen tijdens de opkomst. Verdeel de groep in tweetallen (ridder en paard). De ridders krijgen allemaal een helm en een zwaard. Ze zetten hun helm op en klimmen op de rug van hun paard. Na het startsein van de spelleider proberen ze met hun zwaard voorzichtig bij de andere ridders de h …
- 11 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- oude kranten
- plakband
Rondjes draaien
De spelers moeten binnen een bepaalde tijd proberen zoveel mogelijk rondjes om de pion te draaien. Hierbij moeten ze met een hand de pion vasthouden en niet omvallen. Opmerking Je wordt er behoorlijk dol en eventueel misselijk van. Zorg voor een geschikte ondergrond.
- 9 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Sportzaal
- Veld
- pion
- stopwatch
Schimmenspel
Verduister het lokaal en hang een laken voor de deur. Plaats daarachter een sterke lamp. Eén van de kinderen, gaat naar de gang. Hij/zij krijgt de opdracht om iets uit te beelden (bijvoorbeeld een dier). Het resultaat is als schim zichtbaar op het witte doek. De andere spelers mogen raden wat uitgebeeld wordt. De gene die het als eerste goed geraden heeft, is de volgende die mag uitbeelden. Nota bene Om de mogelijkheden uit te breiden en het uitbeelden gemakkelijker te maken, zouden er een aanta …
- 6 t/m 16 jaar
- Denkspel
- Binnen
- deuropening
- laken
- sterke lamp
- voorwerpen