Schipper mag ik overvaren
Er is een langwerpig speelveld. De spelers staan aan 1 kant van het speelveld achter de lijn opgesteld. In het midden staat een tikker (schipper). De spelers vragen nu al zingend aan de schipper: “Schipper mag ik overvaren ja of nee” waarop de schipper “ja” antwoord. De spelers vervolgen: “Moet ik dan ook geld betalen ja of nee?” waarop de schipper “ja” zegt en de spelers vragen: “Hoe?” Hierna vertelt de schipper hoe de spelers de overkant moeten bereiken, bijvoorbeeld door te wandelen of door t …
- 6 t/m 16 jaar
- Renspel
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- speelveld
Schoenenspel
De jeugdleden doen elk een schoen uit en leggen die op een hoop. De leiding verstopt de schoenen in een ander lokaal. Op een teken komen de jeugdleden en gaan opzoek naar hun schoen. Wie heeft zijn/haar schoen als eerste gevonden en weer aangetrokken? Als een jeugdlid zijn/haar eigen schoen teruggevonden heeft mag deze andere spelers gaan helpen.
- 6 t/m 11 jaar
- Denkspel
- Binnen
- Sportzaal
- schoenen
Schreeuwspel
Eén of twee spelers uit een groepje stellen de zender voor, die een boodschap door wil geven aan de andere spelers van hetzelfde groepje. De rest van de spelers staan tussen de zender en ontvanger in en probeert door veel lawaai te maken te verhinderen, dat zij de boodschap kunnen verstaan. Ze dienen dus als een soort van stoorzender. Lukt dit toch, dan wordt er gewisseld. Gebruik voor dit spel korte boodschappen. Het is in ieder geval een heerlijk spel om eens af te reageren. Nota bene Dit spel …
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- boodschappen
Sinaasappelrace
De spelers stellen zich in groepjes op aan het begin van het parcours. Per groepje krijgen ze een sinaasappel. Na het startsein beginen de eerste spelers van het groepje de sinaasappel over het parcours te duwen, met hun neus! Komen ze er met hun handen aan, dan zijn ze af en moeten ze opnieuw beginnen. Het groepje dat als eerste allemaal het parcours afgelegd heeft, is winnaar.
- 6 t/m 14 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Sportzaal
- Veld
- sinaasappels
Skippybalrace
Als estafette, maar nu moeten de spelers met een skippybal een bepaald pacours afleggen. Welke groep is het snelst? Opmerkingen Controleer of de ondergrond geschikt is voor spikkyballen, geen scherpe uitsteksels die de skippyballen lek kunnen maken, e.d.
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Sportzaal
- Veld
- skippyballen
Slaapspel
De kinderen gaan op de vloer liggen en moeten precies 1 minuut stil zijn. Degene die het dichst bij de minuut wakker wordt (door “ja” te roepen) heeft gewonnen. Goed tussendoor spelletje om de kinderen wat rustiger te krijgen. Variaties Je zou het ook kunnen spelen dat alle spelers moeten zingen, in plaats van stil te zijn. De speler die dan het dichtst bij de minuut stopt met zingen heeft gewonnen.
- 6 t/m 10 jaar
- Denkspel
- Binnen
- Overig
- horloge
Slang tikketje
Wijs twee tikkers aan. Laat ze elkaars hand vasthouden. Zolang ze elkaars hand vasthouden mogen ze anderen tikken. Ieder getikt kind neemt de hand van één van de tikkers en tikt mee, zo ontstaat er een lange slang. Kunnen de tikkers goed samenwerken? Nota bene Als goed samenwerkende slang is het mogelijk om spelers in te sluiten.
- 6 t/m 16 jaar
- Kenninsmaking
- Renspel
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- handen
Spijker poepen
Om beurten proberen de spelers een spijker met een touw dat achter aan de riem bevestigd is in een fles te krijgen. De spelers mogen hun handen niet gebruiken. Opmerking Je kunt de spelers het ook allemaal tegelijk laten proberen in een kring. Degene die het eerste de spijker in de fles heeft is gewonnen.
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- (pet-)fles
- spijkers
- touw
Spijker slaan
De spelers slaan om beurten een spijker in een stuk hout. Welke speler heeft de minste beurten nodig om de spijker in het blok hout te slaan? Opmerking De spelleider slaat van tevoren de spijkers alvast een stukje in het hout, zodat ze vast zitten netzoals bij het TV-programma kopspijkers.
- 12 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Bosgebied
- Plein
- Veld
- blok hout
- hamer
- spijkers
Strijd der stammen
Dit spel is een variant op levend stratego in indianenthema. De Zwartvoeten, de Platvoeten en de Zachtvoeten hebben de strijdbijl opgegraven. De Zwartvoeten achtervolgen de Platvoeten. De Platvoeten op hun beurt achtervolgen de Zachtvoeten en de Zachtvoeten achtervolgen de Zwartvoeten. De stammen mogen elk slechts één andere stam achtervolgen. Iedere stam wordt dus achtervolgd door een andere stam en achtervolgt zelf weer een derde stam. De krijgers van elke stam proberen krijgers van de stam di …
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Renspel
- Bosgebied
- Wollen lintjes