Strijd om de totems
De Sioux zijn in oorlog met de Apachen. De oorlogskleur van de Sioux is blauw, die van de Tupi groen en die van de Apachen rood. Alle volken dragen een wollen draad in deze kleur rondom de bovenarm. Wordt een krijger zijn oorlogskleur ontnomen, dan moet deze naar de medicijnman om een nieuw stamteken te halen. Elke stam heeft de een aantal totems (voorwerpen in een van de bovengenoemde kleuren) van zijn vijanden gestolen en deze staan in een kraal van iedere stam (20 meter in doorsnee). Iedere s …
- 7 t/m 15 jaar
- Renspel
- Bosgebied
- aantal totems
- fluit
- iets om de kralen mee af te bakenen
- wollen draadjes
Suikerklontjesestafette
De spelers worden verdeeld in twee groepen. Ze gaan in een rij staan en nemen het handvat van de lepel in hun mond. Op de lepel van de eerste speler van elk groepje wordt een suikerklontje gelegd. Daarna start het spel. Het is de bedoeling dat de spelers het suikerklontje met de lepels doorgeven zonder het zelf aan te raken. Gebeurt dit toch of valt het suikerklontje op de grond, dan moet overnieuw begonnen worden. De groep die het klontje het eerste helemaal doorgegeven heeft, heeft gewonnen. N …
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Veld
- lepels
- suikerklontjes
Tantaluskwelling
Een leuk alternatief voor gewoon touwtrekken. De uiteinden van het touw worden met een platteknoop aan elkaar gemaakt. Vervolgens worden er drie of vier groepjes samengesteld. De groepjes stelen zich op in een driehoek, resp. een vierkant. Vervolgens trekken ze het touw strak en de spelleider legt even buiten bereik van de groepjes een zakje met snoepjes neer. Op een fluitsignaal beginnen alle groepjes te trekken, zo proberen ze de snoepjes te pakken te krijgen.
- 6 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Krachtspel
- Sportzaal
- Veld
- touw
- zakjes met snoepjes
Telegraaf
Iedereen legt zijn linkerhand op de rechterknie van zijn buurman/vrouw en zijn rechterhand op de linkerknie van zijn rechterbuurman/vrouw (steeds gekruist dus). Dan slaat de spelleider (die ook in de kring zit) op de knie van zijn buurman/vouw Dit telegraaf-signaal moet de hele kring doorgegeven worden. Dus: (start) linkerhand speler A op rechterknie speler B, rechterhand speler C op linkerknie speler B, linkerhand speler B op de rechterknie speler C, Rechterhand speler D op linkerknie speler C, …
- 6 t/m 6 jaar
- Behendigheid
- Denkspel
- Kenninsmaking
- Binnen
- veel handen
Tien is de bal
De spelers worden in twee groepen verdeeld. De spelleider gooit de bal omhoog. De spelers van het team dat de bal vangt, moeten de bal overgooien naar andere spelers van hun team. Lukt dat 10 keer, zonder dat het andere team de bal in handen krijgt of de bal op de grond valt. Dan heeft het team één punt verdient en gooit de spelleider de bal weer omhoog. Welk team heeft aan het eind van de speeltijd de meeste punten verzameld?
- 6 t/m 16 jaar
- Balspel
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- bal
- lintjes
Tijdbom
Een tijdbom wordt voorgesteld door een wekker die op een bepaald tijdstip af zal gaan. In groepjes krijgen de spelers de opdracht de tijdbom voor het “ontploffen” te vinden. De aanwijzingen kunnen bestaan uit een spoor, een omschrijving van de plaats in geheimschrift, etc.
- 6 t/m 16 jaar
- Denkspel
- Renspel
- Bosgebied
- Veld
- aanwijzingen
- routes
- wekkers
Toren van meel
Vul voor iedere ploeg een mok met meel en stamp het goed aan. Keer de mok om op een diep bord. Als het goed is ontstaat een torentje van meel. Stort het in, stamp het meel dan beter aan. Leg een muntje bovenop het torentje. De spelers mogen nu om beurten met een mes van boven naar beneden een plakje van het torentje afsnijden. De ploeg waarbij het torentje het langst blijft staan, wint. Nota Bene Zet het bord midden op een tafel, dan kan het meel opnieuw gebruikt worden. Plakjes die niet helemaa …
- 7 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- diepe borden
- een mok
- meel
- messen
- muntjes
- tafel
Touw hangen
Aan een zijtak van een boom is een dik touw vastgemaakt. De spelers moeten proberen zo lang mogelijk hieraan te hangen. Zodra een speler met zijn/haar voeten de grond raakt, is hij/zij af. Wie houdt dit het langst vol? Opmerkingen In plaats van een touw kun je ook een oude spijkerbroek gebruiken, bijvoorbeeld bij een cowboy thema. Zorg voor een zachte ondergrond die vrij is van takken. Dit spel wordt ook wel eens klepelhangen genoemd.
- 9 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Krachtspel
- Bosgebied
- Veld
- evt. spijkerbroek
- stopwatch
- touw
Touwtje springen
De spelers moeten binnen een bepaald tijd het touwtje zoveel mogelijk keer rond draaien. Hoe een speler springt mag deze zelf weten. Een speler mag tussendoor niet stoppen. Opmerking Hardop tellen voorkomt valsspelen of onduidelijke uitslagen.
- 9 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- springtouw
- stopwatch
TV-Tikkertje
Eén van de spelers is de tikker. Na het startsignaal probeert de tikker de overige spelers te tikken. Lukt dit, dan wordt de speler die getikt is, de nieuwe tikker. De spelleider deelt dit aan de andere spelers mee en het spel gaat verder. Om te voorkomen dat ze getikt worden kunnen de spelers, stil gaan staan, de naam van een televisieprogramma noemen en een poortje van hun benen maken. Zolang een speler zo staat, mag hij/zij niet getikt worden. De speler kan verlost worden, doordat een andere …
- 8 t/m 14 jaar
- Renspel
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- TV kennis