Woord & letterspel

De spelers gaan op een rij staan en krijgen de letters van een woord op hun hoofd geschreven, b.v. “K A B O U T E R”. Op een teken van de spelleider proberen ze binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk verschillende woorden uit de letters samen te stellen, b.v. “KAT, KORT, REK”. Het woord telt pas als de spelers in de juiste volgorde naast elkaar staan en de spelleider het kan lezen. Je zou er ook een wedstrijd tussen meerdere groepjes van kunnen maken. Wie heeft de meeste en/of langste woorden …

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Veld
Benodigdheden

  • A4tjes met letters
  • stift

Lees Verder


Ik ga op reis en neem mee

De eerste speler begint met te zeggen: “Ik ga op reis en ik neem mee …” en noemt dan een artikel. Zijn buur-speler vervolgt: “ik ga op reis en ik neem mee …”; herhaalt dan de al genoemde artikelen en voegt er één aan toe, enz. Op deze manier wordt de woordenketting steeds langer en moet iedere speler steeds meer artikelen herhalen, voordat hij er zijn eigen artikel aan mag toevoegen. De spelleider schrijft alle genoemde artikelen op en controleert of de spelers wel alle genoemde artikelen co …

leeftijden

  • 9 t/m 14 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • fantasie

Lees Verder


Woordenspel 5×5

Alle spelers krijgen een blaadje met een veld van 5×5 hokjes erop en een pen of een potlood. Na de start van het spel wijst de spelleider een willekeurige speler aan. Deze speler mag een letter noemen. Alle spelers vullen vervolgens de letter in op 1 van de 25 vakjes van hun kaart. Als alle hokjes vol zijn, wordt de score opgemaakt. Elke letter die gebruikt is in een woord levert 1 punt op. Is een letter meerdere keren gebruikt dan levert dit meerdere punten op. Welke speler heeft de meeste punt …

leeftijden

  • 11 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • kaartjes met vakken
  • pennen

Lees Verder


Zoek de dirigent

De spelleider wijst een speler aan die de groep verlaat en wijst in de groep een dirigent aan. Hij/zij beeldt uit hoe hij/zij een instrument bespeelt en de hele groep doet hem na. De speler die de groep verlaten had, komt weer terug en probeert uit te vinden wie de dirigent is.  Hoe vaak lukt het de dirigent om te wisselen van instrument zonder betrapt te worden?

leeftijden

  • 8 t/m 12 jaar
Type(s)

  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • lucht gitaar o.i.d.

Lees Verder


Zoekspel

Alle spelers verlaten de kamer. Eén speler of de spelleider verstopt een pingpongballetje of een ander kleinvoorwerp op een zichtbare, maar niet al te opvallende plaats. De andere spelers komen terug in de kamer en gaan op zoek naar het voorwerp. Wie het pingpongballetje heeft gezien, gaat op de grond zitten. Zo gaat het spel door tot alle spelers op de grond zitten. De speler die het voorwerp als eerste heeft gezien, mag een nieuwe verstop plaats zoeken.

leeftijden

  • 6 t/m 10 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • Ping pong bal

Lees Verder


---

Zout en ei

De spelers zitten rond een tafel. Midden op de tafel staat een bord met een hoop zout. Boven op de hoop zout ligt een ei. De spelers moeten nu één voor één met een theelepeltje zout van het bord op een schoteltje scheppen. Waneer het ei beweegt is de speler af.

leeftijden

  • 8 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
Lokatie(s)

  • Binnen
Benodigdheden

  • ei
  • zout

Lees Verder


Het kastelen spel

Bij dit spel worden de kinderen onderverdeeld in een aantal groepen van kooplieden uit de middeleeuwen, de zogenaamde marskramers. In het speelveld zijn een aantal kastelen met kasteelheren (leiding) uitgezet. De groepjes krijgen allemaal een startbedrag. Van dit startbedrag kunnen ze op het ene kasteel handelswaren kopen. Deze handelswaren moeten ze vervoeren naar een ander kasteel, waar ze het moeten verkopen. Het is hierbij de bedoeling dat de verkoopprijs boven de inkoopprijs ligt. Ze moeten …

leeftijden

  • 8 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Renspel
Lokatie(s)

  • Bosgebied
Benodigdheden

  • Kaartjes met handelswaren kaartjes met wapens erop
  • bordjes met de namen van de kastelen
  • een dobbelsteen
  • een plattegrond
  • geld

Lees Verder


Het ruime sop

Opstelling: geblinddoekt in een rij op enige afstand van de bak met voorwerpen Tijdens een woeste storm staat het witte schuim op de golven. Dit weer wordt door zeelui en piraten gevreesd omdat er bij dit weer wel eens schepen vergaan. Ondertussen wachten strandjutters binnen af tot de storm gaat liggen om dan op het strand om zoek te gaan naar spullen van waarde die aanspoelen. Voor die tijd drijven de spullen in het ruime sop. In een bak met sop zitten een aantal voorwerpen. De spelers staan g …

leeftijden

  • 10 t/m 15 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Plein
  • Veld
Benodigdheden

  • bak
  • blinddoeken
  • voorwerpen voor in het sop water
  • zeepsop

Lees Verder


Hoe vol, hoe leeg?

Een aantal gevulde fotobusjes wordt aan de spelers getoond. Ze mogen ze vastpakken, schudden etc. De spelers moeten raden hoe vol het busje zit en wat erin zou kunnen zitten. Variaties Je zou er ook een soort proef-kim van kunnen maken. Laat de spelers geblinddoekt ruiken of proeven en zo raden wat erin zit. Het materiaal in het busje moet dan wel geschikt zijn om te proeven! Je kan voel-kim ook opbouwen van voelen naar ruiken en proeven.

leeftijden

  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Denkspel
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • busjes met verschillende materialen erin

Lees Verder


In de knoop leggen

Eén speler is de ontknoper. De rest van de spelers steken hun handen omhoog en lopen naar elkaar toe. De spellers pakken willekeurig 2 handen vast, zodat een mooie chaos ontstaat. De knoop wordt op 1 punt door de leiding losgehaald. Opdracht voor de ontknoper is nu, om nu zonder de handen los te laten, de knoop te ontwarren. Variaties Van de groep wordt iemand aangewezen als moordenaar (onbekend bij de ontknoper) Wanneer de moordenaar naar iemand in de knoop knip-oogt, mag deze 10 seconden niet …

leeftijden

  • 12 t/m 16 jaar
Type(s)

  • Behendigheid
  • Kenninsmaking
Lokatie(s)

  • Binnen
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden

  • Minimaal 3 spelers

Lees Verder