E is verboden
De spelleider bepaalt dat de letter E verboden is. Dan vraagt hij/zij iedere speler, wat hij/zij vanavond zou willen eten (of te drinken) en deze moet dan antwoorden met de naam van een gerecht of een drank waar geen E in voorkomt. Als de speler aarzelt begint de spelleider tot 10 te tellen. Is er bij 10 nog geen juist antwoord, dan verliest deze speler een leven. Iedere speler heeft drie levens. Om het moeilijker te maken, kun je instellen dat een gerecht of drank maar één maal mag worden genoe …
- 8 t/m 16 jaar
- Denkspel
- Binnen
- Sportzaal
- Veld
- een goed geheugen
Eetspel
Alle spelers zitten in een grote kring en zijn geblinddoekt. De helft van het aantal spelers heeft een eetlepel of theelepel in de hand. In het midden staat een pan of een schaal die gevuld is met bijvoorbeeld droge havermout met suiker of muesli. De spelers proberen een lepel vol uit de pan te nemen en die aan de andere speler te voeren. Het geeft wel wat rommel, maar daar is de bezem goed voor.
- 9 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Bosgebied
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- bak
- bezem
- blindoeken of dassen
- hevermout of muesli
- lepels
Eierenroof
Drie groepen trekken zich terug in het speelbos. Iedere groep krijgt een eigen speelveld. Daarbinnen maakt de groep een nest van dood materiaal, zoals: takken, grond, bladeren. Het nest heeft een doorsnee van circa drie meter. Hierin liggen twee eieren (ballen ofzo). De eieren moeten bewaakt worden maar tegelijkertijd wil de groep bij de tegenpartij eieren roven. Als dat lukt, moet het geroofde ei in het eigen nest gelegd worden. Als een speler (met een leven) de kraal van de tegenpartij binnen …
- 11 t/m 16 jaar
- Renspel
- Bosgebied
- lintjes
- ping-pongballen of tennisballen
Figuuren kopiëren
Per koppel gaat men met de ruggen tegen elkaar zitten. Iedereen heeft een set gelijk gevormde voorwerpen. Eén persoon van een koppel legt met zijn/haar voorwerpen een figuur en geeft stap voor stap mondelinge aanwijzingen aan zijn/haar koppelgenoot hoe dat figuur te leggen. Lukt het hem de ander hetzelfde figuur te laten leggen?
- 11 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Binnen
- Bosgebied
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- sets met gelijke voorwepen
Glimlach overgooien
De groep gaat met een ernstig gezicht in een kring zitten. Eén persoon heeft de glimlach en dat mag aan het gezicht te zien zijn. Hij/zij doet de handen voor het gezicht en als hij ze er weer voor vandaan haalt, gooit hij/zij de glimlach naar iemand anders in de kring. Deze vangt de glimlach op en gaat meteen glimlachen. De persoon die gegooid heeft is nu ook weer ernstig. Houdt iedereen dit vol?
- 10 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Kenninsmaking
- Binnen
- glimlach
Gotcha
Aan het begin van het spel krijgen alle spelers een kaartje met daarop een persoon die ze tijdens het spel moeten proberen te “vermoorden”. De spelers hebben hiervoor allemaal een waterpistool meegenomen. Tijdens het spel verspreiden de spelers zich over een afgesproken gebied. Als een speler een andere speler vermoordt heeft, krijgt de moordenaar het kaartje van het slachtoffer. Dit is zijn/haar nieuwe slachtoffer. Uiteindelijk blijft er 1 moordenaar over, deze is de winnaar. Er zijn echter wel …
- 12 t/m 15 jaar
- Renspel
- Bosgebied
- kaartjes met namen
- waterpistolen
Goud delf spel
Een goudveld wordt op een goudzoekkaart aangegeven. Het noorden staat aangegeven. De goudzoekers gaan opzoek naar dat gebied. De goudrovers krijgen een situatie schets van mogelijke goudtransportaties. De goudzoekers halen goudstaven op en proberen, die veilig naar de bank te brengen. De goudrovers willen dat transport onderscheppen. Per goudzoeker mag maar één goudstaaf vervoerd worden. De goudrover is gewapend, een tennisbal is zijn munitie. Hiermee tikt of gooit hij (niet op het gezicht) de g …
- 6 t/m 16 jaar
- Balspel
- Behendigheid
- Renspel
- Bosgebied
- Plein
- Veld
- kaarten
- situatieschetsen
- tennisballen
Hamer slingeren
De spelers krijgen om beurten de kans om een hamer weg te slingeren. Om grote ongelukken te voorkomen mag de hamer niet 360 graden rond geslingerd worden. Iedere speler heeft 1 poging. De speler die de hamer het verst weg geslingerd heeft, heeft gewonnen. NOTA BENE In plaats van een echte hamer, kan voor de veiligheid een hamer van een stuk bezemsteel en (piep)schuim gebruikt worden. Het is handig om een meetlat te hebben, zodat de afstanden snel gemeten en vergeleken kunnen worden.
- 8 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Krachtspel
- Bosgebied
- Veld
- hamers
- meetlat
Contact signaal
De spelers staan of zitten in een kring en houden elkaars handen vast. Eén speler is de zender. Een andere speler, ongeveer een halve kring verder, is de ontvanger. Een derde speler staat in het midden van de kring. De zender probeert nu om ongezien contact te maken met de ontvanger. Dit contact maken gebeurt door het knijpen in de hand van de speler naast hem/haar, die dit signaal vervolgens weer doorgeeft aan de speler daarnaast, enz. Zodra de speler in het midden ziet dat een speler in de han …
- 6 t/m 16 jaar
- Denkspel
- Kenninsmaking
- Binnen
- Bosgebied
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- stopwatch
De ratten en raven
Op 3 meter afstand van elkaar staan 2 rijen spelers, de ratten en de raven. De spelleider vertelt een verhaal. Noemt hij/zij daarbij de ratten, dan proberen de raven de ratten te tikken voordat zij de achterlijn van het veld bereikt hebben. Dit geldt ook andersom. Is een rat of een raaf getikt dan mag deze niet langer meedoen. Om het wat minder voorspelbaar te maken en om een wat langer verhaal te kunnen vertellen, kunnen de ratten ook knaagdieren en de raven vogels genoemd worden. VARIATIE MOGE …
- 6 t/m 16 jaar
- Renspel
- Binnen
- Bosgebied
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- scheidingslijnen
- verhaal