4 Groep 8 kamp spellen voor werkweek
4 Groep 8 kamp spellen voor werkweek
De meeste hebben het wel eens meegemaakt of gaat het meemaken. Een groep 8 kamp, ook wel werkweek genoemd. Kampidee zet voor jou 5 spellen op een rij die geschikt zijn voor groep 8 leerlingen. Natuurlijk kan dit ook voor andere kampen en leeftijden gebruikt worden maar de spellen hieronder zijn uitermate geschikt voor de leeftijden 12 en 13 jaar.
1 Dierenjacht
Ouders zitten verstopt in het bos, iedere ouder heeft kaartjes met daarop een dier. De kaartjes zijn genummerd van 1 t/m 23. Het kind dat het eerste bij de ouder is, krijgt het hoogste nummer, het kind dat het laatste is het laagst. Het spel stopt als iedereen alle kaartjes heeft of als de nog zoekende kinderen het duidelijk zat zijn… Het kind met de meeste punten heeft gewonnen.
Materiaal
- Genummerde dierenkaartjes
2 Echt Eigen Jungle Vragen Spel
De kinderen zoeken de verstopte vragen die ze zelf hebben bedacht. Een persoon per tweetal blijft achter op een vaste plaats, de ander zoekt, bekijkt de vraag, en rent terug om het te laten opschrijven. De vragen hoeven niet op volgorde te worden gevonden. Als ze alle 23 vragen hebben gevonden of als de laatste kinderen het zat zijn, worden de antwoorden nagekeken.
Materialen
- Vragenkaarten kinderen
- Antwoordblad
- Potloden/pennen
3 Van spin tot mens, levend stratego
De groepen verstoppen hun vlag in het afgesproken gebied en komen weer terug naar het verzamelpunt. Dan krijgt ieder kind een kaartje in de kleur van de eigen groep met daarop een dier en een cijfer van 1 t/m 10. Deze staan voor de rangorde: de mens is het hoogst, de spin het laagst. Het doel is het veroveren van de vlag van de tegenpartij. Je mag in je zoektocht naar de vlag van de tegenpartij de kinderen daarvan tikken. Hebben zij een kaartje met een lager nummer dus een hogere rang, dan moet jij je kaartje afstaan. Andersom krijg jij zijn kaartje. Alleen een spin kan tegen de mens op, de rest niet!!! Als je kaartje is veroverd mag je de vlag nooit pakken dus moet je terug naar het verzamelpunt voor een nieuw kaartje. Dan mag je niemand aftikken, want je hebt zelf geen kaartje meer. Het spel stopt als een van de partijen heeft gewonnen door de vlag te veroveren. Als het te lang duurt worden de nummers van de kaartjes eventueel omgezet in punten. Wie dan de minste punten heeft, heeft gewonnen!
Materialen
- vlaggen (of stokken o.i.d.) in twee kleuren
- stratego kaartjes (lintjes)
4 Smokkelspel
Groep 1 en 2 smokkelen waar van hun eigen kant naar de overkant van het bosperceel of veld. Groep 3 is douane. Je gaat smokkelwaar naar de overkant van het speelveld smokkelen. Als je door de douane wordt getikt moet je je smokkelwaar inleveren en nieuwe halen bij je startpost (ouder). De douane mag je niet meer pakken als je al bij de post aan de overkant bent. Daar lever je je smokkelwaar in en ga je langs de zijkant van het speelveld terug om bij je eigen startpost nieuw te halen. EEN voorwerp tegelijk smokkelen! Op het eind wordt het smokkelwaar van team 1 en 2 en de douane (team 3)geteld en de punten opgeschreven. Daarna kan gewisseld worden van rol zodat iedereen douane is geweest. Dan wordt het totaal aantal punten van ronden geteld… (variatie: smokkelwaar van verschillende waardes)
Materialen
- Veel smokkelwaar (briefjes, steentjes, zakjes o.i.d.)
- (lintjes)