6 kamp spellen

Een zeskamp is op kamp meestal een groot spel. Dit is natuurlijk zo omdat het spel meerdere spellen bevat. Een zeskamp bestaat eigenlijk vaak ook uit zeven spellen, zes spellen plus een eindspel. De variatie van de spellen maakt de zeskamp erg leuk om te doen! Iedereen is lekker bezig en ook voor een lange tijd. Het kan zo maar een hele middag duren! Ik zal een aantal zes kamp spellen tips geven hoe een leuke zeskamp eruit kan zien. 

Tip: Spellen waar teams tegen elkaar strijden maken de zeskamp nog leuker! 

Dit voorbeeld bevat 6 spellen plus eindspel, elk spel heeft ook een categorie. Zo zijn de spellen afwisselend en zijn ze niet allemaal kapot! Het kunnen natuurlijk meer dan 6 spellen zijn afhankelijk van de groepsgrote. Met deze set-up kunnen er dus maximaal 14 groepen mee doen. 14 groepen zie ik je denken JA! daar komen we zo op.

Spel 1 Rennen

Een ren spel, denk hierbij aan een parcours dat moet worden afgerend. De moeilijkheidsgraad is makkelijk te bepalen door er extra attributen aan toe te voegen. Denk hierbij aan een hoepel waar je doorheen moet, rondje om een pillion, over een balk balanceren. De ervaring is dat hoe makkelijker het parcours hoe fanatieker ze zijn omdat iedereen het snapt!

Een koppeling met een thema lijkt moeilijk maar is het niet! Laat de kinderen voordat ze gaan rennen verkleed kleding aantrekken die in het thema vallen. Zo moeten ze ook nog eens de verkleed kleding aantrekken voordat ze gaan maar ook de kleding doorgeven aan de volgens. Denk er wel aan dat je geen maskers of pruiken o.i.d. gaat gebruiken. Bij maskers word het zich soms belemmerd waardoor er bij een evenwichtsbalk nog wel eens iemand door zijn enkel kan gaan. Vooral bij een kinderkamp is er soms sprake van hoofdluis daarom raden wij ook af om een pruik te gebruiken die van kind op kind wordt doorgegeven.

Als er twee groepen tegen elkaar strijden houd er dan rekening mee dat er wel twee identieke parcours moeten zijn.

Punten telling: Per kind dat het parcours heeft afgelegd 10 punten.

Spel 2 Denken

Een denkspel kan ook erg spannend en leuk zijn! Wat altijd een succes is letter memory. dan niet van die kleine kaartjes maar print de plaatjes op A4 of A3 uit.

het gaat als volgt. Laat de groep achter een bank, lint of iets dergelijks staan. De kinderen krijgen van te voren een zin bijvoorbeeld “kampidee is super!”. Elke letter van deze zin staat op een A4-tje uitgeprint. Alle A4-tjes liggen zon 5 meter vanaf de bank.

De kids moeten om de beurt een A4-tje omdraaien. Is het de juiste letter beginnend met de eerste letter van de zin dan mogen zij deze meenemen en op de bank leggen. Dan rent het volgende kind om een kaartje te pakken. Is de letter niet de juiste aansluitende letter die nodig is dan moet deze worden terug gelegd op zijn plek. Hij kan hem ook aan zijn team laten zien om deze te onthouden. Zo doorgaan totdat de hele zin is gemaakt. De moeilijkheid is te bepalen door een langere zin te nemen. Met dit spel rennen ze een klein stukje en zijn erg geconcentreerd bezig.

Koppeling met een thema is heel simpel. Laat de zin die ze moeten maken een relatie hebben met het thema.

Punten telling: seconden timen wanneer de groep klaar is met de zin. Aantal gemeten seconden aftrekken van 1000. dat is dan de score.

Spel 3 Samenwerken

Planken race! ideaal spel waar de hele groep moet samenwerken. Het idee is simpel en daarom makkelijk uit te voeren voor elke leeftijd. Aan de hand van de grote van de groep zijn er een aantal planken nodig minimaal 2 planken per groep. De groep moet met zijn alle de planken staan. Waarbij 1 plank vrij komt. Zo kan deze plank weer naar voren worden gegeven om daar weer neergelegd te worden. De hele groep stapt volgens naar die plank. De plank erachter moet dan weer naar voren worden gebracht. De gehele groep moet zo snel mogelijk een parcours afleggen.

Punten telling: 1 seconde is – 1 punt. aan de hand van de grote van het parcours kan je de maximale score bekijken. 1000 is meestal wel een leuke uitvalbasis.  elke voet die op de grond wordt gezet is 25 strafpunten.

Spel 4 Behendigheid

Behendigheid is altijd grappig en leuk om te doen.  Als de mogelijkheid zich voordoet is het een leuk idee om een soort web te maken. Span touwen tussen twee bomen kris kras door elkaar zodat er vakken ontstaan. de vakken moeten evenredig zijn aan het aantal mensen in de groep.

Het principe is dat de hele groep door de gaten in de touwen heen moeten. Maar elk gat mag maar 1 keer gebruikt worden. De kinderen moeten elkaar hierbij helpen. Zo moet er ook nog eens worden nagedacht over wie welk gat neemt. Bijvoorbeeld: de hoogste gaten zijn voor de lichtste kinderen. zij kunnen makkelijk worden opgetild door de gaten heen. De grootste kinderen die hebben weer een groot gat vlakbij de grond nodig om doorheen te komen. Het plannen en samenwerken

Punten telling: 1 second

Pauze!

De pauze zorgt ervoor dat je nog twee groepen erbij kan nemen vandaar de 14 groepen ;). las altijd even een pauze ronde in. Hier kan worden gegeten en gedronken en even niet de concentratie erbij.

Spel 5 Kracht

Kracht is lastig, vooral als de groepen een groot leeftijdsverschil heeft. Simpel weg heeft een kind van 7 jaar minder kracht in zich dan iemand van 13 jaar. Denk daar goed aan bij dit spel. Wat altijd leuk is om te doen is spijkerbroek hangen.

Er strijden elke keer 2 personen tegen elkaar, wie het langst blijft hangen wint! Vervolgens gaan de volgende twee tegen elkaar.

Punten telling: 100 punten per win

Spel 6 Humor

Dit spel is ideaal om aan een kampthema te koppelen. Verzin iets grappigs dat echt in het thema past. Middeleeuwen kan iets zijn van een schandpaal waar de leiding in gaat staan en de kinderen met natte sponzen mogen gooien. Hoe gekker hoe beter.

Spel 7 Eindspel

Wat is er nu leuker dan een race! Alle groepen die tegelijk tegen elkaar strijden. Denk aan een estafette race waar kleine oefeningen in voor komen zoals zaklopen, tijgeren, hinkelen. Simpel en effectief!

Punten telling:

  • Nr 1 – 1000 punten
  • Nr 2 – 900 punten
  • Nr 3 – 800 punten
  • etc.

Doordraai schema

Het is verstandig om een doordraai schema te maken. Zo kunnen de groepen tegen alle groepen strijden en hebben ze niet elke keer dezelfde tegenstander.

Een handige tip is om de even groepen met de klok mee te laten draaien, van spel 1 naar 2, 3, 4, 5, 6. De oneven groepen draaien tegen de klok in, van spel 1 naar spel 6, 5, 4, 3, 2. Op deze manier komen alle groepen elkaar een keer tegen.

wij adviseren om een ronde ongeveer 10 a 15 min. te laten duren. zo ben je al gauw 2 a 3 uur bezig met wisselen erbij.

6 tips om de zeskamp nog leuker te maken!

  • Punten telling in grote getallen. Grote getallen maken de kids fanatieker.
  • Score bord bijhouden na elk afgerond spel. De strijd wordt heviger als ze de scores zien.
  • Bordjes met het spelnummer bij elk spel. Handig voor het doordraaien naar het volgende spel.
  • Aftellen voor begin en einde bij elk spel. Extra spanning voor bij het begin en zeker bij het eind!
  • Leiding doet gezellig mee! De kinderen vinden het prachtig als de leiding meedoet!
  • Bij warm weer denken aan veel drinken en zout eten. Tevens kunnen er ook meer waterspelletjes worden ingevoegd.
2017-03-29T09:24:58+00:00 Kamp tips|