Bij dit spel worden de kinderen onderverdeeld in een aantal groepen van kooplieden uit de middeleeuwen, de zogenaamde marskramers. In het speelveld zijn een aantal kastelen met kasteelheren (leiding) uitgezet. De groepjes krijgen allemaal een startbedrag. Van dit startbedrag kunnen ze op het ene kasteel handelswaren kopen. Deze handelswaren moeten ze vervoeren naar een ander kasteel, waar ze het moeten verkopen. Het is hierbij de bedoeling dat de verkoopprijs boven de inkoopprijs ligt. Ze moeten dus goed kijken op welk kasteel er behoefte is aan bepaalde handelswaar. Tip: Ook een goed verhaal wil wel eens helpen.

Tijdens het spel loopt er ook een roofridder rond die handelswaren van de kinderen afneemt. Het is dus zaak om daar uit de buurt te blijven. Tikt de roofridder 1 van de kinderen uit een groepje dan moet deze blijven staan. D.m.v. gooien met een dobelsteen wordt bepaald wie de handelswaren mag hebben. Bij gelijke worpen, wordt er nog een keer gegooid.

Er wordt gehandeld in de volgende goederen:

  • Graan
  • Hout
  • Wol
  • Aardewerk
  • Huisraad

Na een bepaalde tijd is het spel afgelopen. De groep die dan het meeste geld bezit heeft gewonnen. Vijf minuten voor het eind van het spel wordt aangekondigd dat het zo afgelopen is, zodat de groepjes de mogelijkheid hebben hun goederen om te zetten in geld.

Uitbreiding 1

De handelaren kunnen zichzelf tegen de roofridder beschermen door het kopen van wapens. Deze hebben de waarde 1, 2, 3. De waarde van de wapens wordt bij hun worp met de dobbelsteen opgeteld. Stel de roofridder gooit 5. De kinderen gooien 4 en hebben een zwaard en schild met waarde 2 bij zich. Samen geeft dit 6, wat meer is dan 5. De roofridder moet de handelaren laten gaan.

2014-03-06T19:30:20+00:00