In de knoop leggen
Eén speler is de ontknoper. De rest van de spelers steken hun handen omhoog en lopen naar elkaar toe. De spellers pakken willekeurig 2 handen vast, zodat een mooie chaos ontstaat. De knoop wordt op 1 punt door de leiding losgehaald. Opdracht voor de ontknoper is nu, om nu zonder de handen los te laten, de knoop te ontwarren.
Variaties
Van de groep wordt iemand aangewezen als moordenaar (onbekend bij de ontknoper) Wanneer de moordenaar naar iemand in de knoop knip-oogt, mag deze 10 seconden niet bewegen. Dit maakt het extra lastig.
Ook kan men proberen uit de knoop te komen zonder dat de ketting van spelers verbroken wordt.
Thema suggestie: Om de kostbare toverdrank (limonade) te beschermen tegen de Romeinen bewaren de Galliërs deze goed. Namelijk achter een deur die dicht zit met een ingewikkelde knoop. Alleen echte Galliërs zijn in staat om deze los te krijgen. Zou het lukken?
- 12 t/m 16 jaar
- Behendigheid
- Kenninsmaking
- Binnen
- Plein
- Sportzaal
- Veld
- Minimaal 3 spelers