Schipper mag ik overvaren

Schipper mag ik overvaren

Er is een langwerpig speelveld. De spelers staan aan 1 kant van het speelveld achter de lijn opgesteld. In het midden staat een tikker (schipper). De spelers vragen nu al zingend aan de schipper: “Schipper mag ik overvaren ja of nee” waarop de schipper “ja” antwoord. De spelers vervolgen: “Moet ik dan ook geld betalen ja of nee?” waarop de schipper “ja” zegt en de spelers vragen: “Hoe?” Hierna vertelt de schipper hoe de spelers de overkant moeten bereiken, bijvoorbeeld door te wandelen of door te hinkelen. Terwijl ze dat doen probeert de schipper ze te tikken. De schipper moet daarbij net zoals de rest van de spelers ook wandelen, hinkelen, etc.

Variaties

Voor de Bevers zou je hier het Dierenoversteek spel van kunnen maken. Een willekeurige Bever bepaalt dan welk dier de tikker na moet doen tijdens het tikken, bijvoorbeeld: een hond of een olifant.

leeftijden
  • 6 t/m 16 jaar
Type(s)
  • Renspel
Lokatie(s)
  • Plein
  • Sportzaal
  • Veld
Benodigdheden
  • speelveld
Bron: